Budowanie relacji z pacjentem - 7 porad
6.jpg

Dobra relacja z pacjentem jest kluczem do udanej współpracy. Profesjonalny, wzbudzający zaufanie wizerunek nie tylko wpływa na samopoczucie rekonwalescenta, ale przekłada się również na cały proces leczenia (w tym między innymi na stosowanie się do zaleceń lekarskich). Przedstawiamy kilka porad, które pomogą skutecznie uniknąć nieporozumień na linii pacjent – medyk

1. Mów w zrozumiały sposób

Wizyta u lekarza często wiąże się z olbrzymim stresem dla pacjenta. Medyczne określenia, ogrom trudnych do zapamiętania informacji oraz specjalistyczny język mogą zbudować niepotrzebny dystans i zwiększyć poczucie niepokoju wynikającego z braku porozumienia. W rozmowie postaraj się o to, by przekazywać informacje dotyczące zdrowia pacjenta w sposób przystępny, prosty i możliwie lekki. Innymi słowy – nie owijać w bawełnę. Dzięki temu pacjent jasno i dokładnie zrozumie swoją sytuację oraz sens działań, które powinien podejmować w celu rekonwalescencji. Jednocześnie będzie miał poczucie rozmowy na równym poziomie, co wpłynie na zwiększenie poczucia komfortu.

2. Nie oceniaj

Nawet pozornie niewinne opinie dotyczące dotychczasowego trybu życia pacjenta, jego diety lub szkodliwych nawyków mogą wprowadzić go w zakłopotanie i spowodować, że będzie unikał szczerych odpowiedzi w przyszłości, a nawet bał się kontynuowania leczenia. Nikt nie lubi być oceniany, dlatego, zamiast krytykować, pokazuj korzyści wynikające ze zmian. Straszenie konsekwencjami oraz sugerowanie, że pacjent „sam jest sobie winien” to błędy, które mogą sprowokować go do zmiany lekarza lub nawet całkowitego zaniechania leczenia.

3. Empatia

Poświęć czas na zrozumienie potrzeb pacjenta. Indywidualne podejście do niego oraz jego sytuacji sprawi, że poczuje się on bezpiecznie i komfortowo. Dostosuj sposób komunikacji do odbiorcy, oceniaj, w jaki sposób najlepiej przekazywać diagnozę oraz jak zaplanować leczenie. Miej na uwadze wiek pacjenta i dowiedz się kilku podstawowych informacji na jego temat. Dzięki temu poczuje on, że naprawdę zależy Ci na jego zdrowiu, a leczenie – przy odpowiednim wdrożeniu – będzie skuteczne.

4. Dyskrecja

Mówienie o pacjencie bezosobowo oraz nazywanie go medycznym „przypadkiem”, szczególnie w obecności osób trzecich (np. przy innych pracownikach medycznych) może doprowadzić do rozwoju poważnych traum. Zawsze pamiętaj, że zdrowie jest sprawą niezwykle osobistą i choć czasem rutyna sprawia, że na proces leczenie patrzymy jak na kolejne zadanie do wykonania, to dla pacjentów są to niezmiennie tematy wzbudzające duże emocje.

5. Słuchaj uważnie

Poświęcanie pacjentowi czasu, uwagi i cierpliwe wysłuchanie go, pomaga zbudować zaufanie. Zdarza się, że przy napiętym grafiku lekarz podczas wizyty okazuje zniecierpliwienie. Wnikliwe słuchanie, zadawanie celnych pytań i żywe zaangażowanie w sprawę osoby badanej z pewnością sprawi, że będziesz ceniony wśród pacjentów i zbierzesz dużo pozytywnych rekomendacji.

6. Bez nerwów

Każdemu może zdarzyć się gorszy dzień. Warto jednak kontrolować swoje emocje i pokazywać się pacjentom od najlepszej strony. Spokój, opanowanie oraz pogodne usposobienie sprawią, że inni poczują się w Twoim towarzystwie komfortowo i obdarzą Cię zaufaniem.

7. Wzajemny szacunek

Tolerancja, przyjazna postawa oraz poszanowanie autonomii drugiego człowieka to cechy, które powinno się reprezentować niezależnie od zawodu. W branży medycznej jest to jednak wyjątkowo istotne. Aby relacja z pacjentem była jakościowa, powinna być oparta na zaufaniu oraz wzajemnym zrozumieniu. Niezależnie od własnych poglądów i przekonań pamiętaj, by uważnie słuchać i z szacunkiem zwracać się do każdego rozmówcy – szczególnie gdy konwersacja dotyczy tak wrażliwego tematu, jakim jest zdrowie.


do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl, powered by Shoper.