Jak mówić o medycynie — w pracy i po pracy?
Jak mówić o medycynie — w pracy i po pracy?

Medyk, oprócz wykorzystywania swojej specjalistycznej wiedzy w praktyce, często również
się nią dzieli — w ramach pracy np. podczas konferencji lub po godzinach wśród dalszych
lub bliższych znajomych. Coraz więcej z nas bierze udział w webinarach, przeprowadza
warsztaty, pisze artykuły czy udziela wywiadów. Popularnym stało się popularyzowanie
nauki — co bardzo nas cieszy. Sprawdzona wiedza pojawia się nie tylko podczas spotkań
specjalistów czy amatorów medycyny, ale także na ogólnodostępnych kanałach takich jak
Facebook, TikTok, Instagram.

Jeśli jeszcze nie prowadzisz mniej lub bardziej sformalizowanych działań popularyzujących
naukę, to z pewnością nieraz rozmawiasz o swojej pracy z przyjaciółmi. W takich
okolicznościach warto mówić tak, aby odbiorca nie tylko Cię zrozumiał, ale także z
zaciekawieniem słuchał — nauka o człowieku to przecież naprawdę interesujący temat,
dotyczący każdego z nas.
Wiedza medyczna jest tak rozległa i zaawansowana, że dzieląc się nią z mniej
doświadczonymi osobami, możesz spotkać się niejednokrotnie z niezrozumieniem.
Równocześnie rośnie społeczna potrzeba informacji ze świata medycyny — wzrasta liczba
chorób przewlekłych, potrzeba profilaktyki i edukacji. Jak w tym gorącym dla medycyny
momencie mówić o zdrowiu i chorobach, tak aby realnie wpływać na poziom wiedzy oraz
budować pozytywny wizerunek medycyny i medyków?

Zakotwicz informacje w kontekście

Opowiadaj o swojej pracy, najnowszych badaniach oraz medycznych przypadkach,
osadzając je w kontekście. Odbiorcy łatwiej przychodzi przyswajanie twardych danych i
specjalistycznej terminologii kiedy są częścią większej, łatwej do wyobrażenia całości.
Dlatego opowiadaj historie, śmiało korzystaj z anegdot i zdarzeń z własnego doświadczenia.
Jeśli w Twoich opowieściach pojawią się elementy, budzące emocje — współczucie, radość,
napięcie, ulga — słuchacz na pewno zapamięta je na dłużej.

Używaj porównań

Omawiając zagadnienie czy wyjaśniając termin naukowy, szukaj jego odbicia w
rzeczywistości bliskiej odbiorcy. Na przykład Układ Krążenia można zestawić z siecią dróg, a
wpływ informacji do mózgu może być przedstawiony jako napełnianie wanny łyżeczką wody.
Dostosowuj porównania do osoby, z którą rozmawiasz. Jednego przykładu użyjesz do

wytłumaczenia trudnego przypadku endometriozy publiczności podczas konferencji, a
innego mówiąc do studentów medycyny w ramach uczelnianego webinaru.

Praktyka czyni mistrza

Kiedy rozmawiasz z kimś o bardziej skomplikowanych aspektach swojego zawodu, zwróć
uwagę na to, czego odbiorca nie rozumie, o co dopytuje. To pozwoli Ci uchwycić język, który
jest zbyt skomplikowany dla niezwiązanych z sektorem medycznym osób i dostosować
sformułowania do rozmówcy. Im częściej będziesz opowiadać o specjalistycznych
zagadnieniach wśród różnych grup słuchaczy, tym łatwiej będzie Ci tworzyć ciekawe,
zrozumiałe opowieści.

Poznaj swojego słuchacza

Uważaj na skróty myślowe, cytaty z podręczników naukowych czy sprawozdania z
zaawansowanych eksperymentów. Choć zróżnicowane źródła wiedzy są często bardzo
pomocne, warto zachować je na konferencje dla studentów ostatnich lat studiów, niż
przedstawiać je na wydarzeniach typu TEDx. W miarę możliwości poznaj swojego słuchacza
— na przykład dowiedz się, jakie osoby zapełniają publikę podczas Twojego wystąpienia.

Korzystaj ze współczesnych możliwości

Dużą część wiedzy czerpiemy z internetu — przyzwyczajamy się do materiałów naukowych
podanych w krótkiej lub humorystycznej formie. Pojawia się coraz więcej internetowych
popularyzatorów wiedzy takich jak youtuberka Mama i Stetoskop czy treści pisane
swobodnym, luźnym językiem jak blog Pana Tabletki. Nie ignoruj zmieniających się czasów,
otwórz się na nowe możliwości komunikacji. Prezentację uzupełnij o estetyczne zdjęcia,
zaskakujące slajdy z nutką humoru lub ciekawe (krótkie!) filmy. Podczas rozmów w cztery
oczy posiłkuj się grafikami z telefonu. Na zajęciach ze studentami zachęć ich do aktywności.
Dziś ponad wykłady przekłada się rozmowę.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl, powered by Shoper.