Relacja z pacjentem online – jak ją budować i jak o nią dbać?
Relacja z pacjentem online – jak ją budować i jak o nią dbać?

Technologia daje ogromne możliwości szczególnie w branży medycznej. Zdalne operacje, szpitalne roboty, e-rejestracja to wszystko dzieje się teraz. Pandemia koronawirusa przyspieszyła niektóre zmiany w sektorze medycznym. Między innymi codziennością medyka stały się konsultacje online. Dziś ta forma wizyty jest na stałe wpisana w oferty większości klinik w całej Polsce. Ale tak samo, jak internetowy czat nie zastąpi rozmowy z przyjacielem, video call nie zastąpi tradycyjnej wizyty. Pozostaje pytanie jak budować relację z pacjentem, mając jedynie kontakt online, żeby była równie wartościowa, co ta którą buduje się przy bezpośrednich spotkaniach? 

Maksymalne skupienie 

Konsultacja online wymaga większego skupienia niż ta w czterech ścianach gabinetu pewnie doskonale o tym wiesz. Pamiętaj, żeby przez całą video rozmowę zachować maksymalne skupienie na pacjencie. Usuń elementy rozpraszające z zasięgu wzroku, wyłącz dodatkowe, niepotrzebne karty w przeglądarce, wycisz telefon i wyłącz powiadomienia push lub ustaw tryb praca” w telefonie. Choć zachowanie kontaktu wzrokowego nie jest możliwe, cały czas patrz na pacjenta. Rozmówca zauważy, jeśli Twój wzrok będzie uciekał w stronę dokumentów lub okna. Co najważniejsze, a zarazem najtrudniejsze spróbuj zachowywać się tak, jak podczas konsultacji w gabinecie naturalnie. Gestykuluj, uśmiechaj się i żywo reaguj na wypowiedzi pacjenta. 

Profesjonalny wizerunek 

Profesjonalne podejście do pacjenta manifestuje się na różnych polach. To oczywiście odpowiednie zachowanie, ale też schludny strój czy czysty gabinet. Prowadząc konsultację online zadbać o swoje otoczenie. Niech pacjent zobaczy to, czego mógłby doświadczyć na żywo estetyczną, zadbaną przestrzeń. 

Profesjonalna konsultacja wymaga profesjonalnego sprzętu. Pokaż pacjentom, że zależy Ci na najwyższej jakości rozmowie, inwestując w dobrą kamerę i porządny mikrofon (może być ten przy słuchawkach, ale sprawdź wcześniej, czy dobrze brzmi). 

Miło jak zawsze!  

Nie rezygnuj z codziennych uprzejmości, głośnego dzień dobry” z uśmiechem na twarzy. Pierwsze wrażenie jest istotne, nawet budowane przez internet. Podczas rozmowy upewniaj się, że pacjent Cię słyszy i rozumie zakłócenia połączenia to częsta sytuacja. Zwracaj uwagę na mowę ciała, mimikę pacjenta. Błyskawicznie zobaczysz, kiedy ma problem z internetem i powinieneś / powinnaś powtórzyć zdanie. 

Stały kontakt

Twoja relacja z pacjentem nie kończy się po wyłączeniu laptopa. Pacjent najczęściej szuka lekarza do dłuższej współpracy podczas leczenia czy regularnych wizyt kontrolnych. Dlatego zadbaj o to, żeby zbudować długotrwałą relację. Na żywo jest to zdecydowanie łatwiejsze możesz umówić zainteresowanego już na kolejną wizytę lub wykorzystać pozostały czas na luźną, miłą konwersację. Kiedy pacjent jest w domu, pragnie szybko wrócić do swoich obowiązków. Okaż mu swoje zainteresowanie, na przykład podając maila, na którego może pisać w razie wątpliwości czy problemów. Nawet jeśli pacjent nie wyśle Ci wiadomości, będzie o Tobie pamiętał jako o miłym, zaangażowanym specjaliście. 

Wizerunek w internecie 

Nie bagatelizuj forów czy opiniotwórczych, medycznych portali internetowych. To kopalnia wiedzy na temat potrzeb Twoich pacjentów i masa wskazówek, jak możesz poprawić z nimi relację. Regularnie czytaj opinie o swojej pracy, ale nie buduj na nich swojej pewności siebie w zawodzie. W przeciwnym wypadku, nawet jeden negatywny komentarz może zaważyć na Twojej samoocenie. 

Profil w internecie to Twoja wizytówka. Jest odpowiedzialny za pierwsze wrażenie u pacjenta, który planuje swoją pierwszą wizytę. Zadbaj o to, żeby Twoje konto było profesjonalne, klarowne, budzące zaufanie. 

Budowanie dobrej relacji z pacjentem online to długi proces. Zaczyna się już w momencie, kiedy pacjent przegląda Twój profil na Znanym Lekarzu. Pamiętaj, relacja nie kończy się z chwilą zamknięcia okna przeglądarki. Warto zadbać o każdy etap tej znajomości – jej jakość i trwałość. 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl, powered by Shoper.